fbpx

CÙNG MẸ SỐNG TIN MỪNG – 28.07.2024 – CHÚA NHẬT XVII THƯỜNG NIÊN NĂM B

28.07.2024 – CHÚA NHẬT XVII THƯỜNG NIÊN NĂM B

Ga 6,1-15

“Người hỏi ông Phi-líp-phê:
‘Ta mua đâu ra bánh cho họ ăn đây’.”
(Ga 6,5b)

ĐỌC TOÀN BÀI PHÚC ÂM

CHIÊM NGẮM MẸ SỐNG TIN MỪNG:

Nạn đói là tình trạng thường xảy ra trong cuộc sống con người, khi thì nơi một / vài cá nhân hay một / vài gia đình, nhưng đôi khi lại là tình trạng chung của cả một vùng rộng lớn hay một quốc gia. Trước tình trạng đó, những ai may mắn có của ăn, thường giữ lại cho bản thân trước khi chia sẻ cho cộng đồng, vì bản năng sinh tồn và cũng vì nhu cầu chung luôn quá lớn so với khả năng của riêng họ. Rất ít người biết quên mình vì người khác, dám nhường phần ăn của mình cho tha nhân.

Thời ngôn sứ Êlisa cũng xảy ra một nạn đói. Có người hảo tâm đã đem đến biếu vị ngôn sứ 20 chiếc bánh lúa mạch, ông bảo đem phân phát cho dân chúng. Người tiểu đồng của ông đã lo ngại không đủ, nhưng cuối cùng, nhờ lời Chúa phán qua vị ngôn sứ, hàng trăm người ăn mà vẫn còn dư.[1]

Thời Chúa Giêsu, đám đông dân chúng đi theo để nghe Chúa giảng dạy. Họ khao khát của ăn tinh thần, nên Người giảng dạy và chữa lành cho họ. Nhưng Người cũng không quên cơn đói thể lý, vì nơi Người giảng dạy họ chỉ là bãi đất hoang bên bờ biển, không thể tìm đâu ra thức ăn. Người hỏi ông Philípphê: “Ta mua đâu ra bánh cho họ ăn đây?” (c.5). Trước một đám đông đến choáng ngợp (hơn 5000 người), ông Philipphê cảm thấy bất lực: “Hai trăm bạc bánh cũng không đủ để mỗi người được một chút” (c.7). Giữa lúc ấy, một bé trai vô danh đã sẵn sàng trao “năm chiếc bánh lúa mạch và hai con cá” là phần ăn ít ỏi của em, để các Tông đồ trao vào tay Chúa Giêsu, và cuối cùng, cả đám đông được no nê mà vẫn còn dư.

Khi đám đông đói, chắc chắn Chúa Giêsu và các môn đệ cũng đói. Nhưng thay vì tìm cách xoa dịu cơn đói của nhóm mình thôi, Chúa Giêsu dạy các môn đệ biết nghĩ đến nhu cầu của đám đông trước, nên Chúa cần sự cộng tác của Philipphê, Anrê, của em bé quảng đại đã trao hết 5 chiếc bánh và 2 con cá, và của tất cả các môn đệ, rồi các ông ổn định cho họ ngồi thành từng nhóm nhỏ. Tiếp đến, các ông phân phát lương thực cho mọi người và thâu lại những miếng bánh còn thừa để không bị uổng phí. Ngày nay, Chúa muốn ta tiếp tục quan tâm đến nạn đói của nhân loại, cộng tác và liên đới với nhau, để cùng Chúa phục vụ những người nghèo đói thể xác và tinh thần.  

Cho dù khả năng của ta thật nhỏ bé so với nhu cầu của xã hội, ta vẫn nỗ lực sống trung thực, công bằng, liêm chính, nhẫn nhịn, vị tha…, nhưng hầu như muối bỏ bể, ta chẳng cảm hóa được ai, mà lại còn bị chê cười là dại dột! Mình cũng chẳng đủ ăn, làm sao mà chia sẻ? Đừng nản lòng! Cứ kiên trì đặt tất cả tình yêu và mọi khả năng của mình vào tay Chúa Giêsu, để Chúa tùy ý sử dụng, chắc chắn những người đang đói tình thương, thiếu tình người… sẽ được no đủ. Rồi chính họ sẽ chia sẻ tình thương cho những người khác, và phép lạ được nhân lên, số “bánh” dư lại nhiều gấp bội. Kinh nghiệm trong thời đại dịch Covid 19 vừa qua minh chứng điều này.

Qua lời sứ thần, Đức Maria đã nhận thấy nhân loại đang khao khát ơn cứu độ. Mẹ sẵn sàng hiến dâng chính bản thân và mọi khả năng của mình trong tay Chúa, để Chúa tùy nghi sử dụng cho kế hoạch cứu độ của Người. Nhờ đó, Chúa Giêsu – Bánh Trường Sinh – chính là hoa trái từ lòng Mẹ đã làm thỏa cơn đói khát của nhân loại, chính Người trở nên của ăn của uống nuôi linh hồn và thân xác cho tất cả chúng ta. Nhờ Mẹ, cả nhân loại được thỏa thuê ơn phúc.

SỐNG TIN MỪNG VỚI MẸ:

Noi gương Mẹ, tôi cộng tác với Chúa và liên đới với người khác để chia sẻ vật chất và tinh thần. Tôi tận dụng mọi cơ hội để loan báo về Chúa Giêsu cho thế giới.

CẦU NGUYỆN VỚI MẸ:

Lạy Mẹ Maria, xin dạy con biết quảng đại hiến dâng mọi khả năng, sức khỏe, trí tuệ và tài lực của mình, để Chúa làm phép lạ cho những anh chị em xung quanh con được no đủ, bình an và hạnh phúc. Amen.

Lạy Mẹ Maria Vô Nhiễm Nguyên tội,
Xin cầu cho chúng con hằng chạy đến kêu xin Mẹ.

————-o0o————

July the 28th 2024

 SEVENTEENTH SUNDAY IN ORDINARY TIME, YEAR B

Jn 6,1-15

He said to Philip:
‘Where shall we buy bread for these people to eat?’
”.
(Jn 6,5b)

CONTEMPLATE MARY LIVING THE GOOD NEWS

A state which has frequently happened in human life is starvation which occasionally happened to an / some individuals or a / some families, but sometimes it’s a common state of a large area or a country. Facing that state, those who are lucky to have food usually keep it for themselves before sharing it with the community, due to their survival instinct, and it’s also because the general needs are at all times too great compared to their own abilities. There are very few people who are aware of forgetting themselves for the others to whom they dare to yield their portion.

There was also a starvation which happened in Elisha’s time. Twenty barley loaves were presented by a kind person to this prophet who told that these ones would be distributed to the people. His errand-boy worried that they hadn’t been enough, but at last, thanks to God’s word which was spoken through the prophet, hundreds of people ate them and there were still leftovers.[2]

During Jesus’ time, the crowd had been following Him in order to listen to His teachings. They were aspiring after the spiritual food, they had been hence taught and healed by Him. But Jesus didn’t forget their physical hunger as well, because the place where they had been being taught by Him was but a wasteland on the coast where any food couldn’t be found. Phillip was asked by Him: “Where shall we buy bread for these people to eat?” (s.5). In front of an overwhelming crowd (over 5000 persons), Phillip felt helpless: “Two hundred denarii wouldn’t also be enough to give each one a small piece!” (s.7). At that time, an unknown boy was ready to give “five barley loaves and two fish” which were his very small portion, so that the Apostles handed them to Jesus, at last, the whole crowd was full and there were still leftovers.

When the crowd was hungry, it was certainly that Jesus and the disciples were too. But instead of merely appeasing their group’s hunger, the disciples were taught by Jesus to think of the crowd’s demands first, and He had needed the cooperation of Phillip, Andrew, of the generous little boy who gave all his five barley loaves and two fish, and of all the disciples who then settled them for sitting in each small group. Next, they distributed food to everyone, then they collected the leftovers, so as not to be wasted. Nowadays, God has willed us to have continuous care about humanity’ s starvation, to cooperate and join up with each other, so that together with Him, we serve the poor who are physically and spiritually hungry.

Although our abilities are really small compared to society’s demands, we still strive to live in honesty, fairness, integrity, patience, altruism…, but it’s almost salt in the ocean, no-one can be converted by us, we’ll even be laughed at as the fool! We also don’t have enough food, how do we share? Don’t be discouraged! Perseveringly put our integral love and all our abilities in Jesus’ hands, let Him use at His discretion, those who are hungry with love, who are lacking human affection will certainly be satisfied. Then they themselves will share love with the others, and the miracle will be multiplied, the number of leftover “loaves” will abundantly increase. Our experience from the recent Covid 19 epidemic is a proof of that fact.

Through the angel’s word, Mary recognized that humanity had been aspiring after the salvation grace. She had been willing to offer Her own self and all Her abilities to God’s hands, to be used by His own discretion for His salvation plan. Owing to that, humanity’s hunger has been satisfied by Jesus – the Immortal Bread – Who is Himself the fruit of Her womb, Who has become food and drink in order to nourish the soul and body for all of us. Thanks to Mary, the whole mankind is satisfied with the blessing.

LIVE THE GOOD NEWS WITH MARY

Imitating Mary, I cooperate with God and I join up with the others so as to share the material and spiritual matters. I take advantage of all opportunities in order to announce Jesus to the world. 

PRAY WITH MARY

O Mary, teach me to be aware of offering generously all my abilities, health, intelligence and talent, so that God performs the miracles for those who are around me, then they will be comfortably off, peaceful and happy. Amen.

O Mary conceived without sin,
Pray for us who have recourse to You.

 

[1] X. Bài Đọc I, 2V 4,42-44

[2] First Reading, 2K 4,42-44

Trả lời

Email của bạn sẽ không được hiển thị công khai. Các trường bắt buộc được đánh dấu *