fbpx

CÙNG MẸ SỐNG TIN MỪNG – 22.09.2024 – CHÚA NHẬT TUẦN XXV THƯỜNG NIÊN – NĂM B

22.09.2024 – CHÚA NHẬT TUẦN XXV THƯỜNG NIÊN – NĂM B

Mc 9,30-37

 “Ai muốn làm lớn nhất,
thì hãy tự làm người rốt hết và làm đầy tớ mọi người”
(Mc 9,35)

ĐỌC TOÀN BÀI PHÚC ÂM

CHIÊM NGẮM MẸ SỐNG TIN MỪNG:

Từ khi ông Phêrô tuyên xưng Chúa Giêsu là Đấng Kitô, các môn đệ ngày càng bộc lộ rõ mục tiêu tìm kiếm của họ khi theo Chúa. Tuy nhiên, điều họ tìm kiếm lại đi ngược với đường lối của Thiên Chúa. Vì thế, Chúa Giêsu bắt đầu mặc khải cho họ con đường đau khổ Người sẽ đi để thực thi sứ mạng Cứu Thế, và ngày đó đã rất gần rồi: Người sắp phải lên Giêrusalem và hoàn tất công cuộc cứu chuộc ở đó. Là những môn đệ thân tín, các ông cần hiểu đúng về con đường Thầy sẽ đi: “Con Người sẽ bị nộp vào tay người đời, họ sẽ giết chết Người, và ba ngày sau khi bị giết chết, Người sẽ sống lại” (c.31), để tiếp tục công việc của Người. Nhưng, Đấng Cứu Thế mà phải chịu chết nhục nhã thế sao? Rồi số phận người môn đệ sẽ thế nào?… Các ông không hiểu, cũng không dám hỏi lại, có thể vì sợ khi đã hiểu, thì phải chấp nhận con đường ấy. Thế là, cùng song hành với Thầy trên đường, nhưng tâm hồn họ rất xa Thầy!

Thật ra, Chúa Giêsu không tìm kiếm đau khổ, nhưng Người đón nhận đau khổ như một phương thế chữa lành hữu hiệu nhất cho mọi vấn đề của nhân loại, như hạt lúa mì được chôn vùi vào lòng đất, nếu chấp nhận “chết đi, nó mới sinh được nhiều hạt khác.[1] Nhưng các môn đệ thì ngược lại, họ vẫn hy vọng Đức Giêsu sẽ giải phóng dân tộc khỏi ách thống trị Rôma, tái lập vương quốc, và họ sẽ được chia phần vinh quang, lợi lộc… Họ còn “cãi nhau xem ai là người lớn hơn cả” (c.34), để dự tính phân chia ghế cao / thấp. Chắc chắn Chúa Giêsu đã nghe rõ tất cả. Về tới nhà, Người mới hỏi họ hết sức nhẹ nhàng: “Dọc đường, anh em đã bàn tán điều gì vậy?” (c.33). Các ông làm thinh.

Thấy các ông chỉ mơ ước quyền lực và lợi lộc trần gian, Chúa Giêsu không quở trách, nhưng Người kiên nhẫn dạy họ: “Ai muốn làm người đứng đầu, thì phải làm người rốt hết, và làm người phục vụ mọi người” (c.35). Trong Giáo Hội của Chúa, quyền bính là để phục vụ. Ai nhận lãnh nhiều chức vụ thì càng phải phục vụ nhiều người hơn. Chỉ sau khi Chúa Giêsu đã chết và Phục Sinh, các môn đệ mới hiểu và thấm thía bài học khiêm tốn phục vụ của Thầy Giêsu, Đấng Công Chính bị bách hại nhưng vẫn một lòng tín thác vào Thiên Chúa.[2] Các ông đã trung thành sống chết theo gương Thầy.

Trong một vài giáo xứ, vẫn có những người thích ôm đồm nhiều việc, rồi than thở rằng quá bận rộn hoặc phải hy sinh nhiều tiền của, công sức…, nhưng cốt là để khoe mình có uy tín, được lãnh nhiều chức vụ, quen biết nhiều đấng bậc… Có người thích lên đọc sách thánh hay hát solo để được nhiều người biết đến, khen tặng. Ngược lại, cũng có người làm rất nhiều việc cách âm thầm, không cần ai biết đến: quét nhà thờ, dọn vệ sinh trong những dịp đại lễ của giáo xứ…

Khi sứ thần truyền tin, Đức Maria chưa hiểu, nhưng với nhiệt tâm phục vụ kế hoạch cứu độ của Thiên Chúa, Mẹ đã hỏi lại để biết “Việc ấy sẽ xảy ra cách nào?[3] và khi đã hiểu, Mẹ xin vâng với tất cả tự do. Cùng với Chúa Giêsu-Người Tôi Trung của Thiên Chúa, Mẹ trở nên Nữ Tỳ trung tín, phục vụ Thiên Chúa và cả nhân loại. Mẹ đã phục vụ chị Elizabeth khi bà thai nghén và sinh nở; Mẹ chuyển cầu cùng Chúa cho tiệc cưới đã hết rượu lại tràn trề rượu ngon. Mẹ âm thầm hiện diện với Chúa Giêsu khi Người gặp khó khăn, thử thách, nhất là trong cuộc khổ nạn. Mẹ ở bên các Tông đồ sau khi Chúa về trời.

SỐNG TIN MỪNG VỚI MẸ:

Noi gương Mẹ, tôi phục vụ mọi người trong trách nhiệm của mình, chu toàn bổn phận với tinh thần khiêm tốn, yêu thương và đón nhận những hy sinh…

CẦU NGUYỆN VỚI MẸ:

Lạy Mẹ Maria, xin đồng hành với con trong sứ mạng, bổn phận và trách nhiệm hằng ngày là một người cha, người mẹ, con cái, là anh chị em trong gia đình. Xin dạy con luôn sống khiêm nhường, hy sinh và âm thầm phục vụ mọi người. Amen.

Lạy Mẹ Maria Vô Nhiễm Nguyên tội,
Xin cầu cho chúng con hằng chạy đến kêu xin Mẹ.

———o0o———

September the 22nd 2024

 TWENTY-FIFTH SUNDAY IN ORDINARY TIME, YEAR B

(Mk. 9,30-37)

“Anyone who wants to be first must be the very last,
and the servant of all”
(Mk. 9,35)

CONTEMPLATE MARY LIVING THE GOOD NEWS

Since Jesus was professed by Peter as the Christ, the disciples had increasingly exposed their search target while following Him. However, what they were searching for was contrary to God’s way. Therefore, they had begun to be revealed by Jesus the wretched way on which He would have to go so as to realize His Redemptive mission, and that day was very near: He had to be about to go to Jerusalem where His Redemptive task would be completed. As His confidential disciples, they needed to comprehend rightfully the way on which their Master would go:  “The Son of Man is going to be delivered into the hands of men. They will kill Him, and after three days He will rise” (s.31) in order to continue His task. But as the Redemptor, did He have to endure such a shameful death? How would the disciples’ fate be then? … They didn’t understand, and they also didn’t dare to ask again, maybe because they were in fear of accepting that way after understanding it. They were thus going on the way together with their Master, but their hearts were very far from His!

Jesus indeed didn’t search for the sufferings, but He had received them as the most effective healing means for all humanity’s problems, like a kernel of wheat had been buried in the ground, if it accepts to “die, it produces many seeds.”[4] But on the contrary, the disciples had still hoped that their people would be liberated by Jesus from the yoke of Roman domination, their kingdom would be reestablished, and they would be shared the glory and profits… They still “had argued about who was the greatest” (s.34), for the purpose of intending to allot the high / low seats. Jesus certainly heard clearly all their arguments. Coming home, they were asked very gently by Him: “What were you arguing about on the road?” (s.33). They kept quiet.

The disciples weren’t rebuked by Jesus for just dreaming of worldly power and profits, but they were patiently taught: “Anyone who wants to be first must be the very last, and the servant of all” (s.35). In God’s Church, the power is for serving. The more functions whoever receives, the more  he / she has to serve many people. It was only after Jesus’ death and Resurrection, then the disciples comprehended and penetrated the humble service lesson of their Master Jesus, the virtuous One Who was persecuted but He had still trusted in God.[5] Following their Master’s exemple, they faithfully lived and died.

In some parishes, there are still those who like to undertake too much work then complain that they are too busy or they must sacrifice much of their money and effort…, but it’s mainly to brag about their prestige, about many functions which they’ve been assigned, and about many persons of high status with whom they’ve been acquainted… There are those who like reading the Epistle or being soloists so as to be known by many people, to be given compliments. On the contrary, there are also those who silently do many works that don’t need to be known: Sweeping the church, cleaning during great feasts of the parish… 

When Mary was annunciated by the angel, She hadn’t yet comprehended, but with Her enthusiasm for serving God’s redemptive plan, She asked again to know: “How will this be?[6], and after understanding, She said Yes with all Her freedom. In company with Jesus-God’s Faithful Servant, Mary became a loyal servant Who had served God and the whole humankind. While Elizabeth had been conceiving and gave birth to her child, she was served by Mary; through Her intercession, the wedding banquet which was running out of wine overflowed with the good one. Mary was silently present with Jesus when He had been enduring the difficulties, trials, especially in His passion. She had been beside the Apostles after Jesus’ Ascension.

LIVE THE GOOD NEWS WITH MARY

Imitating Mary, I serve everyone in my responsibilities; I fulfill my duties with the spirit of modesty, love and reception of sacrifices…

PRAY WITH MARY

O Mary, go together with me in my mission, my everyday duties and responsibilities, as a father, mother, child, sibling in my family. Teach me to incessantly live modestly, to sacrifice and to silently serve everyone. Amen.

O Mary conceived without sin,
Pray for us who have recourse to You.

 

 

 

[1] Ga 12,24

[2] X. Bài Đọc I, Kn 2,12.17-20

[3] Lc 1,34

[4] Jn.12,24

[5] First Reading, Wis. 2,12.17-20

[6] Lc. 1,34

Trả lời

Email của bạn sẽ không được hiển thị công khai. Các trường bắt buộc được đánh dấu *