20.10.2024 – CHÚA NHẬT TUẦN XXIX THƯỜNG NIÊN – NĂM B
Mc 10,35-45
“Giữa anh em thì không được như vậy…” (Mc 10,43)
CHIÊM NGẮM MẸ SỐNG TIN MỪNG:
Buổi chiều lịch sử ấy, trên đồi Sọ, một lễ đăng quang lạ thường đã diễn ra: Đức Vua được đăng quang không khoác cẩm bào, mà thay vào đó là máu từ các vết thương trên thân thể Ngài ướt đẫm toàn thân. Vương miện là một vòng gai nhọn cắm ngập vào đầu. Thay vì ngồi trên ngai vàng với rồng, phượng, châu báu, Đức vua nằm trên cây gỗ sù sì là giá treo tội nhân với mức án nặng nhất, ghê gớm nhất. Vương trượng là những chiếc đinh lớn xuyên thấu thịt da, gắn chặt Ngài vào cây gỗ gớm ghiếc. Hai bên tả hữu Ngài là hai tội nhân cùng chịu tử hình. Ngoại trừ bản án trên đầu ghi rõ danh xưng và vương quyền, không có tiếng tung hô vạn tuế, nhưng lại là những lời nhạo báng…
Thế mà trước đó không lâu, hai người trong nhóm môn đệ thân tín của Đức Giêsu cứ tưởng Người sẽ làm vua theo kiểu thống trị thế gian. Vì thế, họ tận dụng cơ hội đi bước trước các môn đệ khác, để: “Xin cho hai anh em chúng con, một người được ngồi bên hữu, một người được ngồi bên tả Thầy, khi Thầy được vinh quang” (c.37). Chắc chắn Chúa rất muốn các môn đệ cũng được chia sẻ vinh quang với Người, nhưng vinh quang của Người không phải là vinh quang trần thế. Trái lại, vinh quang ấy chỉ có thể đạt được sau khi Người đã phục vụ như một Người Tôi Trung của Thiên Chúa. Người tôi trung ấy “phải bị nghiền nát vì đau khổ” và “hiến thân làm lễ vật đền tội” để “làm cho muôn người nên công chính và sẽ gánh lấy tội lỗi của họ.”1
Giacôbê và Gioan cũng như mười môn đệ còn lại chỉ mơ ước chiếm được vị trí cao, khi Thầy mình “xưng hùng xưng bá”. Họ mong chờ một chỗ đứng “dưới một người, trên vạn người”, được nhiều người phục vụ, hưởng thụ mọi thứ, như các vua chúa, quan quyền thế gian. Họ chỉ nghĩ đến quyền và lợi để thống trị, chứ không biết và không muốn phục vụ ai. “Nhưng giữa anh em thì không được như vậy” (c.43). Vì trong Vương quốc của Đức Giêsu, mọi thứ tự lại đảo ngược hoàn toàn: Chức vụ càng cao, thì càng phục vụ nhiều người hơn, vì “Con người đến không phải để được người ta phục vụ, nhưng là để phục vụ, và hiến mạng sống làm giá chuộc muôn người” (c.45).
Để phục vụ theo gương Chúa Giêsu, chúng ta không thể phục vụ với khả năng riêng của mình. Vì thế, tác giả thư Do thái mời gọi chúng ta hãy “mạnh dạn tiến lại gần ngai Thiên Chúa là nguồn ân sủng, để được xót thương và lãnh ơn trợ giúp mỗi khi cần.”2 Càng đến gần Thiên Chúa, chúng ta càng nhận được sức mạnh để phục vụ tha nhân nhiều hơn. Như thế, không chỉ riêng các vị lãnh
đạo Giáo Hội, nhưng bất cứ ai cũng có thể đến gần Thiên Chúa. Ước gì hết mọi người chúng ta đều ý thức trách nhiệm và bổn phận của mình trong gia đình, giáo xứ, hội đoàn… là để phục vụ theo gương Chúa Giêsu, và đó là cơ hội, là lý do để ta mỗi ngày đến gần Chúa và gắn bó với Chúa hơn.
Được là mẹ của Con Thiên Chúa, nhưng Mẹ Maria luôn khiêm tốn phục vụ kế hoạch cứu độ của Chúa và giúp đỡ mọi người. Hơn 30 năm sống bên Chúa Giêsu trong gia đình Nazareth, Mẹ càng gần Chúa hơn trong tâm hồn: Mẹ kết hiệp và nên một với Người, trong tinh thần và ý chí phục vụ Thiên Chúa và cứu độ nhân loại. Chính Mẹ đã đứng kề bên thánh giá Chúa Giêsu, hiệp thông trọn vẹn với Người trong hy tế cứu độ. Mẹ xứng đáng được Thiên Chúa ân thưởng về trời cả Hồn lẫn Xác “Lên ngự ngai vàng cạnh Ðức Kitô.”3
SỐNG TIN MỪNG VỚI MẸ:
Noi gương Mẹ, tôi:
• Ý thức mọi quyền bính là do Chúa ban, để phục vụ (gia đình, Giáo Hội, xã hội…)
• Sống gắn bó với Chúa để phục vụ theo gương Chúa Giê-su.
CẦU NGUYỆN VỚI MẸ:
Lạy Mẹ Maria, qua việc lần Chuỗi Mân Côi mỗi ngày, xin Mẹ đưa con đến gần Chúa hơn. Xin Mẹ uốn nắn con nên giống Chúa Giê-su, để con biết khiêm tốn phục vụ hết mình như Chúa. Amen.
Lạy Mẹ Maria Vô Nhiễm Nguyên tội,
Xin cầu cho chúng con hằng chạy đến kêu xin Mẹ.
———o0o———
August the 20th 2024
TWENTY-NINTH SUNDAY IN ORDINARY TIME, YEAR B
Mk 10,35-45
“This is not to happen among you” (Mk 10,43)
CONTEMPLATE MARY LIVING THE GOOD NEWS
An extraordinary coronation ceremony took place on Golgotha hill in that historic afternoon. Instead of wearing a brocade court robe, the blood from body wounds of the king Who had been enthroned entirely soaked Him through. A crown of sharp thorns which was the diadem was deeply stuck into His head. Instead of sitting on a throne with dragon, phoenix, jewels, this King was lying on a rough wooden tree which was a rack hanging the criminal with the most severe
and the most terrible sentence. The scepter was big nails which pierced His flesh and fastened Him to this hideous wooden tree. On His left and right, there were two criminals who were being executed as well. Except the verdict above His head, with clear notes of His title and royal power, there weren’t any cheers of praise, but only jeers…
Yet it wasn’t a long time ago, two of Jesus’ confidential disciples thought that He would become king with a worldly domination style. Therefore, they had taken advantage of the opportunity to move forward the other disciples, in order to ask Him: “Let one of us sit at Your right and the other at Your left in Your glory” (s.37). Jesus certainly really wants His disciples to share the glory with Him, but His glory isn’t the worldly one. On the contrary, this one would be just achieved after He served as God’s Faithful Servant Who had to “be crushed with suffering” and “offer His life in atonement”, so as to “justify many and take their faults on Himself.”4
As the rest of ten disciples, James and John had just dreamt that they would occupy high positions, when their Master “had been considered as a hero and a suzerain”. They had expected a position which had been ”below one person and above ten thousand people”, they would be served by many and would enjoy everything, like the worldly kings and mandarins. They had thought alone of the power and gains in order to dominate, they didn’t know and didn’t want to serve anyone. But “this is not to happen among you” (s.43). The reason is that in Jesus’ Kingdom, all orders are completely reversed: The higher position they have got, the more people they serve, since “The Son of Man did not come to be served, but to serve and to give His life as a ransom for many” (s.45).
In order to serve following Jesus’ example, we can’t serve on our own capabilities. We’re thus invited by the author of the letter to Hebrews: “Let’s be confident, then in approaching the throne of grace, that we shall have mercy from Him and find grace when we are in need of help.”5 The more we approach God, the more we‘ll receive His strength so as to serve our neighbors. Hence it’s not only the Church leaders, but God can be also approached by anyone. May everyone of us be conscious that our responsibilities and duties in our families, parishes, associations… are for serving as Jesus’ example, and this is an occasion, a cause so that each day we approach God to Whom we’re more attached.
Being mother of God’s Son, but Mary had humbly served His salvation plan and everyone had been helped by Her at all times. Throughout over 30 years She had lived in the family at Nazareth beside Jesus to Whom She was closer in Her heart: She had united and become one with Him, in Her spirit and will for serving God and redeeming humanity. Mary Herself stood next to the cross of Jesus, with Whom She had integrally communicated in His redemptive sacrifice. Mary
was worthy to be rewarded by God with the assumption for both of Her Soul and Body into heaven “to sit on the throne next to Christ.”6
LIVE THE GOOD NEWS WITH MARY
Imitating Mary, I:
– Am conscious that all powers are bestowed by God for the purpose of serving (my family, the Church, the society etc…).
– Attach my life to God so as to serve following Jesus’ example.
PRAY WITH MARY
O Mary, bring me closer to God through praying the Rosary everyday. Mold me to be like Jesus, so that I’m aware of heartily humble serving as Him. Amen.
O Mary conceived without sin,
Pray for us who have recourse to You.