fbpx

CÙNG MẸ SỐNG TIN MỪNG – 24.03.24 – CHÚA NHẬT LỄ LÁ – NĂM B

24.03.2024 – CHÚA NHẬT LỄ LÁ – NĂM B

Mc 14,1-15,47

“Họ la lên: ‘Đóng đinh nó vào thập giá!’”

(Mc 15,12)

ĐỌC TOÀN BÀI PHÚC ÂM

CHIÊM NGẮM MẸ SỐNG TIN MỪNG:

Mỗi khi xem phim hoặc kịch, chúng ta luôn mong muốn một kết thúc “có hậu”, để nhân vật mình yêu thích được thành công, hạnh phúc, được bù đắp những thiệt thòi, mất mát, khổ đau… Nhưng Phụng vụ Lời Chúa Chúa Nhật Lễ Lá không phải là một vở kịch, một cuốn phim, mà là một thực tế lịch sử, trong đó, Chúa Giêsu – Con Thiên Chúa làm người – đã phải chịu một kết cục cay đắng, nghiệt ngã nhất trong lịch sử loài người. Tham dự nghi thức Rước Lá và Phụng vụ Lời Chúa, chúng ta được mời gọi sống lại những biến cố cuối đời Chúa Giêsu, để nhận thấy chính mình đã tham dự vào cái chết của Chúa như thế nào. Có thể chúng ta đã có mặt trong đoàn người tung hô Chúa,[1] nhưng sau đó  ta lại chối Chúa, sỉ nhục và kết án Chúa: “Đóng đinh nó vào thập giá!” (c.12).

Sự thay lòng đổi dạ mau chóng hay còn gọi là “sự lật lọng” của đám đông và của những cá nhân khá phổ biến trong xã hội. Chỉ vì lợi ích riêng, người ta dễ có thái độ “đón gió” và “xu thời”, khi thấy không được lợi thì trở mặt. Chúa Giêsu không chỉ nhận lấy sự tráo trở của đám đông, mà cả sự phản bội của những môn đệ yêu quý: Giuđa bán Thầy sau bao tháng ngày được Thầy ân cần dạy dỗ và tín nhiệm, giao làm thủ quỹ của nhóm; Phêrô, được Thầy tin tưởng giao chìa khóa Nước Trời, vừa mạnh miệng thề hứa dù có chết cũng không bỏ Thầy, nhưng lúc bấy giờ, ông lại tuyên bố không biết Thầy trước mặt một nữ tỳ giữ cửa! Hầu hết các môn đệ đều hứa sống chết với Thầy, nhưng tất cả đều bỏ Thầy chạy trốn, thậm chí còn có kẻ bị túm áo khoác liền trút tất cả bỏ chạy trần truồng![2]

Với các thánh Tử Đạo Việt Nam, trước những đau đớn của gông cùm, tù ngục và cái chết, có những vị đã yếu lòng chối đạo, nhưng sau đó hối hận, quay trở lại pháp đình tuyên xưng đức tin và chịu tử đạo.[3] Chắc chắn không ai trong chúng ta muốn trở thành kẻ kết án hay chối Chúa, nhưng có những lúc ta dễ dàng chối bỏ căn tính Kitô hữu của mình chỉ vì một chút lợi lộc. Có người dám biểu lộ đức tin trong môi trường giáo xứ thân thuộc; nhưng trong môi trường xa lạ, họ sống buông thả như người vô đạo! Có khi vì lợi ích cá nhân hay sợ bị liên lụy, phiền toái, ta không dám nhìn nhận những người thân, và để mặc thánh giá của họ cho người xa lạ như Simon ghé vai giúp đỡ, bênh vực họ… Mỗi khi tham gia vào những cuộc “ném đá” ai đó trên mạng xã hội, ta cũng ném đá và kết án chính Chúa Giêsu.

 Chỉ có vài người theo Chúa đến cùng lại là mấy phụ nữ. Họ cũng reo hò khi Chúa vào thành. Họ lo sợ và đau khổ khi Chúa bị kết án oan ức. Họ đi theo khóc thương Chúa trên đường thánh giá và lúc Người chịu đóng đinh. Họ đau lòng nhìn Chúa Chúa chịu khổ hình… Đó là những người  “cùng với Đức Maria” đi theo Chúa trong cuộc thương khó.

Trong những ngày cuối đời của Chúa, Mẹ Maria luôn kề cận Chúa cách âm thầm và đầy tình mẫu tử. Mẹ luôn nhịp bước cùng Con ngay từ buổi Truyền Tin và suốt chặng đường dài của Con trên dương thế. Chúng ta không biết Mẹ có vui vì người ta tung hô Con của Mẹ khi Chúa vào thành Giêrusalem hay không. Nhưng với linh cảm của tình mẫu tử, Mẹ hồi hộp đón chờ những biến cố sẽ xảy đến với Chúa, trong sự vâng phục thánh ý Chúa Cha. Mẹ hiệp thông trọn vẹn với Con khi Người bị bắt và bị kết án bất công. Mẹ là niềm an ủi và nâng đỡ tinh thần cho Chúa Giêsu trong suốt cuộc thương khó. Dưới chân Thánh giá, Mẹ đón nhận Gioan và cả nhân loại làm con của Mẹ.

SỐNG TIN MỪNG VỚI MẸ:

Cùng với Mẹ, tôi:

▪ Chiêm ngắm Chúa trên Thánh Giá để cảm nhận tình yêu Chúa dành cho tôi.

▪ Trung tín với Chúa dù phải chịu thiệt thòi.

CẦU NGUYỆN VỚI MẸ:

Lạy Mẹ Maria, xin cho con được cùng Mẹ vác thập giá đời mình để bước theo Chúa lên đồi Canvê. Amen.

Lạy Mẹ Maria Vô Nhiễm Nguyên tội,
Xin cầu cho chúng con hằng chạy đến kêu xin Mẹ

——–o0o——–

March the 24th 2024

PALM SUNDAY, YEAR B

Mc 14,1-15,47

“They shouted all the louder:
‘Crucify him!’”
(Mc,15,12)

CONTEMPLATE MARY LIVING THE GOOD NEWS

Each time we watch a movie or a play, a “happy ending” is always expected, so that our favorite character succeeds, is happy and is compensated for the disadvantages, losses and sufferings … But God’s word Liturgy on Palm Sunday isn’t a movie, a play, it’s a historical reality in which Jesus – God’s Son Who became man – endured the most bitter and the most cruel ending in human history. While participating in the Palm Procession ceremony and God’s word Liturgy, we’re invited to relive the final incidents of Jesus’ life, in order to recognize how we’ve ourselves participated in His death. Maybe we could be present in the crowd who was praising Jesus,[4] but then He was rejected, insulted and convicted by us: “Crucify Him!” (s.12).

The rapid change of heart which is also known as the crowd’s and individuals’ “disloyal overturning” is quite common in the society. It’s nothing but for their own private interests, people easily have the attitude of “trend anticipator” and “opportunist”, and when any benefit isn’t seen, they’ll turn round. Jesus had not only noticed the crowd’s deviousness, but also His beloved disciples’ betrayal:  After many months of being solicitously taught and trusted by his Master, Judas sold Him by Whom he was assigned as the group’s treasurer; having been trusted by his Master with the Kingdom of Heaven key, Peter had just forcefully sworn that even if he had died, he wouldn’t have left his Master, but at that time, he declared Him not to be known in front of a doorkeeper maid! Most of the disciples promised to live and die with their Master, but all of them left Him and hid, there was even someone whose coat was grabbed, he immediately left it and ran away nakedly![5]

With regard to the Vietnamese Saints Martyrs, while facing the pains of shackles, jails and deaths, there were some people who were weak-hearted and rejected their religion, but later they repented and returned to the Court for proclaiming their faith and they were martyred.[6] It’s certainly none of us wants to become a person who convicts or rejects God, but there are times when we easily give up our Christian identity just for a little profit. There are people who dare to betray their faith in the familiar parish environment; but in a strange one, they live unrestrainedly like the atheists!  Sometimes we don’t dare to acknowledge our family members, and let their crosses be carried by the stranger such as Simon who leans over to help and defend them, due to a personal profit or fear of getting involved in trouble. Each time we participate in “throwing stones” at someone on the social networks, we also throw stones at Jesus and condemn Himself.

There were only a few people who followed Jesus to the end, these were some women who cheered loudly when He had been entering the city. They were scared and suffered great misery when Jesus was being convicted unjustly. They had followed Jesus on the cross path and cried with love for Him Who was being crucified. They were heartbroken while seeing Jesus Who had been suffering His passion… These were the people who followed Jesus “together with Mary” in His passion.

On the last days of Jesus’ life, Mary had always been  silently close to Him and filled with motherly love. She had unceasingly paced with Her Son right from the Annunciation and throughout Her Son’s long journey on the earthly world. We don’t know whether Mary was joyful or not since Her Son had been being acclaimed while entering Jerusalem city. But with the afflatus of motherly love, She had anxiously awaited the  incidents which would happen to Him, in compliance with the Father’s will. Mary was completely in communion with Her Son Who was arrested and convicted unjustly. She had been Jesus’ comfort and spiritual support throughout His passion. At the cross foot, John and the whole of humanity were received by Mary as Her children.

LIVE THE GOOD NEWS WITH MARY

Imitating Mary, I:

  • Contemplate Jesus on the cross so as to experience the love which I‘ve been given by Him.
  • Am faithful to Jesus even though I’ve to suffer the disadvantages.

PRAY WITH MARY

O Mary, let me join You in carrying my life cross so as to follow Jesus while going up to Calvary hill. Amen.

O Mary conceived without sin,
Pray for us who have recourse to You.

[1] X. Mc 11,1-10

[2] X. Mc 14,52

[3] X. https://www.giaophanbaria.org/tdvn/tdvn-op.htm

[4] Mc 11,1-10

[5] Mc 14,52

[6] https://www.giaophanbaria.org/tdvn/tdvn-op.htm

()

Trả lời

Email của bạn sẽ không được hiển thị công khai. Các trường bắt buộc được đánh dấu *