26.11.2023 – CHÚA NHẬT TUẦN XXXIV THƯỜNG NIÊN – NĂM A
CHÚA GIÊSU KITÔ VUA VŨ TRỤ
Mt 25,31-46
“Mỗi lần các ngươi làm như thế…
là các ngươi đã làm cho chính Ta vậy”
(Mt 25,40)
CHIÊM NGẮM MẸ SỐNG TIN MỪNG:
Trong tháng 11, Giáo Hội nhắc nhở chúng ta cầu nguyện cho các đẳng linh hồn và tỉnh thức, sẵn sàng đón chờ Chúa đến. Hôm nay, Chúa Nhật cuối cùng của Năm Phụng Vụ, Lời Chúa cho chúng ta chiêm ngắm chân dung Vua Giêsu, vị Vua của toàn thể vũ trụ và Vương Quốc mà chúng ta sẽ đạt tới sau cuộc sống trần gian này, nơi những bậc tiền nhân của chúng ta đã tới.
Khang Hy là một vị vua nhà Thanh rất được dân quý mến, ông thường cải trang làm thường dân để “vi hành”, nhờ đó chấn chỉnh xã tắc[1]. Nhưng Đấng đáng kính hơn cả vua Khang Hy là Vua Giêsu, Đấng đã đích thân bỏ Trời cao để Nhập Thể, làm người thật sự và sống như mọi người. Không những thế, Vua Giêsu còn tự đồng hóa mình với những người bị coi thường và bỏ rơi nhất: những người đói, khát, vô gia cư, không áo mặc, đau yếu, tù đày… và Ngài nhận những gì chúng ta làm hay không làm cho những kẻ ấy là làm cho chính Ngài: “mỗi lần các ngươi làm như thế cho một trong những anh em bé nhỏ nhất của Ta đây, là các ngươi đã làm cho chính Ta vậy” (c.40).
Chúa Giêsu đúng là vị Vua mà Ngôn sứ Ê-dê-ki-en đã loan báo: Đấng sẽ chăm sóc và chăn dắt Dân trong đường lối chính trực, như mục tử chăn dắt chiên và xét xử chúng[2]. Chính Người là Đấng sau khi “trỗi dậy từ cõi chết…đã tiêu diệt hết mọi quản thần, mọi quyền thần và mọi dũng thần…”, sẽ “nắm vương quyền cho đến khi Thiên Chúa đặt mọi thù địch dưới chân Người”, và quy phục Thiên Chúa Cha, Đấng có toàn quyền trên muôn loài[3].
Nhưng chúng ta thường hình dung các vua thật oai phong lẫm liệt, nên thật khó nhìn ra Vua Giêsu nơi những người mà ta không thích, hoặc chúng ta khó tôn trọng một tù nhân, một “phạm nhân” bị xã hội lên án và ghét bỏ. Hơn nữa, trong xã hội thật-giả lẫn lộn hiện nay, việc đề phòng những người “giả nghèo, giả đau…” dễ làm cho chúng ta trở nên vô cảm. Vì thế, Thánh Vinh Sơn Phaolô đã dạy các con cái mình hãy “lật mẫu ảnh lại” để thấy được Chúa Giêsu nơi những người đau khổ ấy, để có thể phục vụ họ cả về thể xác lẫn tinh thần: “Từ những bệnh nhân đau yếu tại nhà hay trong bệnh viện, từ các em cô nhi hay trẻ sơ sinh bị bỏ rơi…Từ những người dân nghèo chất phác, các tù nhân khổ sai…”[4]. Đặc biệt, thánh nhân lưu tâm đến cái đói ơn cứu độ của họ: “Trước hết và trên hết, các chị em phải lo dạy cho người nghèo biết có Thiên Chúa Ba ngôi. Dù người đó là ai, nếu không biết Thiên Chúa Ba Ngôi thì chẳng được ơn cứu rỗi”[5].
Ngày nay, Vua Giêsu vẫn đang đau khổ, thiếu thốn, đói khát nơi những người nghèo thiếu nhân phẩm, những thai nhi cần được sống, giới trẻ đói sự hiểu biết tinh thần và tâm linh, đói ơn cứu độ… Nếu ta sẵn lòng trao cho họ ánh sáng đức tin, sự tôn trọng, quan tâm cần thiết… thì Chúa Giêsu sẽ vui mừng trong họ, và Ngài sẽ trọng thưởng ta ngày sau.
Suốt 30 năm sống kề cận Chúa Giêsu, Mẹ Maria không thấy Chúa tỏ uy quyền hay làm phép lạ; trái lại, Người bị các quán trọ chối từ ngay lúc chào đời, bị đe dọa mạng sống và phải chạy trốn. Chúa Giêsu cũng chịu cảnh đói nghèo thiếu thốn tại Nazareth, bị coi thường, sỉ nhục, hàm oan… Nhưng Mẹ luôn xác tín Người là Vua, vì Mẹ tin vào lời sứ thần: “Người sẽ trị vì nhà Gia-cóp đến muôn đời, triều đại Người sẽ vô tận”[6]. Cả khi đứng dưới chân thập giá, Mẹ vẫn tin Chúa là Vua của toàn thể nhân loại. Quả thật, Đức Giêsu đã Phục Sinh và Mẹ đang cùng hiển trị với Người.
SỐNG TIN MỪNG VỚI MẸ:
Tôi xin Mẹ giúp tôi nhìn ra Chúa nơi mọi người đau khổ và tận tình giúp đỡ họ.
CẦU NGUYỆN VỚI MẸ:
Lạy Mẹ Maria, xin dạy con biết nhìn thấy nhu cầu của tha nhân và sẵn sàng giúp đỡ họ với hết khả năng của mình, vì lòng yêu mến Chúa. Amen
Lạy Mẹ Maria Vô Nhiễm Nguyên tội,
Xin cầu cho chúng con hằng chạy đến kêu xin Mẹ.
———————————–
November the 26th 2023 – LAST SUNDAY OF THE ORDINARY TIME, YEAR A
OUR LORD JESUS CHRIST, KING OF THE UNIVERSE
Mt 25,31-46
“In so far as you did this …
You did it to me”
(Mt 25,40)
CONTEMPLATE MARY LIVING THE GOOD NEWS
In November, we’ve been reminded by the Church to memorize the souls and to be alert, ready to wait for the Lord’s coming. Today, last Sunday of the Liturgical Year, through God’s word, we’ve been allowed to contemplate King Jesus’ portrait, a King of the whole universe and of the Kingdom to which we’ll attain after this earthly life and our ancestors came.
Khang Hy, a king of the Qing Dynasty, was very esteemed by the people, he frequently disguised himself as a commoner to “travel incognito”, due to that, his country was reorganized by him.[7] But King Jesus is more respectful than king Khang Hy, He personally left Heaven for true Incarnation as a real man and He lived similarly to everyone. Jesus was not only like that, but He also has identified Himself with the people who have been most despised and abandoned: Those who have been hungry, thirsty, homeless and without clothes, sick and imprisoned … Jesus has counted what we did or didn’t do to these people as to Himself: “In so far as you did this to one of the least of these brothers of mine, you did it to me” (s.40).
Jesus is really the King Whom prophet Ezekiel announced: The One Who is going to look after and herd His flock, as a true shepherd who has pastured his sheep and will judge them[8]. Jesus is the One Who “after being raised from the dead … having done away with every sovereignty, authority and power …”, will “be king until God has put all His enemies under His feet”, and Jesus will be subject to the Father Who subjected all things to Him and Who may be all in all[9].
But the kings are often imagined by us as truly imposing, majestic, hence it’s hard for us to recognise King Jesus within the people whom we don’t like, or it’s difficult for us to respect a prisoner, a “criminal one” who was condemned and abominated by the society. Moreover, in a society which is confused between truth-falsehood nowadays, taking precaution towards the kind of person who “pretends to be poor, to be sick” can easily make us become insensitive. Saint Vincent de Paul’s followers had been taught to “turn over the medal”, for recognising Jesus within those who are suffering great misery, so that they can be served both of their body and spirit: “From the sick patients at home or in hospitals, from the orphans or abandoned newborns … From the rustic poor, the ponderously penalized prisoners … ”[10]. He had concerned himself especially about their hungry state of the salvation grace: “First of all and above all, you have to contrive for teaching the poor to be aware of The Trinity. Despite who that person is, on whom the salvation grace won’t be bestowed, if he (she) doesn’t know The Trinity”[11].
Nowadays, King Jesus has been still enduring the sufferings, deprivation, hunger within the poor who are lacking in human dignity, the fetus babies who need life, the youths who are hungry with mental and spiritual knowledge, hungry with the salvation grace … If we’re willing to bring them the light of Faith, respect and indispensable concern … then King Jesus will be glad in them, and we’ll be rewarded generously by Him in the future.
During 30 years Mary had lived closely to Jesus by Whom She couldn’t see His authority be exposed or the miracles be performed; on the contrary, Jesus was rejected by the innkeepers right from the moment when He was born, His life was threatened and He had to run away. Jesus also suffered from the poverty, deprivation at Nazareth, and He was despised, humiliated and dealt with injustice … But Mary had always been firmly confident that He’s a King, owing to Her belief in the angel’s word: “He will reign over the house of Jacob forever, and of His kingdom there will be no end”[12]. Even when Mary stood at the cross foot, She had still believed that Jesus is the King of all humanity. He indeed resurrected and Mary has been honorably ruling together with Him.
LIVE THE GOOD NEWS WITH MARY
I plead Mary for helping me with God’s identity in all of those who have been bearing the sufferings and with wholehearted assistance to them.
PRAY WITH MARY
O Mary, teach me to be aware of recognising the neighbors’ needs and of willingly assisting them with all my capacities, for the sake of love for God. Amen.
O Mary conceived without sin
Pray for us who have recourse to You.
[1] X. https://vi.wikipedia.org/wiki/Khang_Hi
[2] X. Bài Đọc I, Ed 34,17
[3] X. Bài Đọc II, 1Cr 15,20-26.28
[4] https://gdanhducmebanon.org/2019/09/27/lan-buoc-theo-cha-thanh-vinh-son-phaolo-buoc-thu-bay/
[5] SV. X,36
[6] Lc 1,33
[7] https://vi.wikipedia.org/wiki/Khang_Hi
[8] First Reading, Ed 34,17
[9] Second Reading, Cr 15,20-26.28
[10] https://gdanhducmebanon.org/2019/09/27/lan-buoc-theo-cha-thanh-vinh-son-phaolo-buoc-thu-bay/
[11] SV. X,36
[12] Lc 1,33
()