fbpx

CÙNG MẸ SỐNG TIN MỪNG – 10.9.2023 – CHÚA NHẬT TUẦN XXIII THƯỜNG NIÊN – NĂM A

10.9.2023 – CHÚA NHẬT TUẦN XXIII THƯỜNG NIÊN – NĂM A

Mt 18,15-20

“Nếu người anh em của anh trót phạm tội…” (Mt 18,15)

ĐỌC TOÀN BÀI PHÚC ÂM

CHIÊM NGẮM MẸ SỐNG TIN MỪNG:

Một người mẹ trẻ dẫn con nhỏ đi chợ. Cậu bé hiếu động đã nghịch và làm vỡ miếng đậu phụ của chủ quán. Người mẹ vội giữ tay con và xin lỗi chủ quán. Sau đó cô giải thích cho con về việc sai quấy của cậu: Đậu phụ là của chủ quán, ông phải khó nhọc mới làm được; con đã làm vỡ nó thì chúng ta phải đền cho ông chủ bằng cách mua miếng đậu vỡ ấy…[1] Bài viết trên đây đã được nhiều người chia sẻ và ai cũng khen người mẹ có cách dạy con rất khéo. Nhờ đó cậu bé nhận ra sự sai trái của mình, biết xin lỗi ông chủ và vui vẻ sửa lỗi.

Hôm nay, Chúa Giêsu cũng dạy ta phải có bổn phận sửa lỗi lẫn cho nhau, không được nhắm mắt làm ngơ trước lỗi lầm của người khác, khi lỗi lầm đó trầm trọng và nguy hiểm cho phần rỗi linh hồn người ấy và đời sống Giáo Hội. Chúng ta phải can đảm nói sự thật để người có lỗi biết lỗi và sửa đổi. Nhưng phải sửa lỗi thế nào để không ảnh hưởng đến danh dự và phẩm giá của người ấy? Trước hết, hãy bắt đầu bằng cách gặp gỡ riêng tư và thân tình, sao cho người có lỗi cảm nhận họ được yêu thương thật sự, chứ không bị kết án hay loại trừ.

Trong đời sống gia đình, cha mẹ có trách nhiệm sửa lỗi cho con cái, vợ chồng phải sửa lỗi lẫn nhau. Người Việt Nam chúng ta dùng hình ảnh “đóng cửa bảo nhau” để diễn tả việc góp ý cách chân thành và tế nhị, để con cái không hề biết lỗi của bố mẹ, thậm chí khi bố mẹ sửa dạy con cái, cũng nên tế nhị để các con không biết lỗi của nhau rồi trêu chọc hoặc loại trừ nhau. Thường trong bối cảnh đó, đa số những người có lỗi nhận biết những sai trái của mình, cảm nhận mình được thương yêu và quyết tâm sửa đổi.

Tuy nhiên, cũng có những người vì tự ái, không chấp nhận sửa đổi mà vẫn tiếp tục sai lỗi, Chúa dạy chúng ta “hãy đem theo một hay hai người nữa”, không phải để gây áp lực đối với người có lỗi, nhưng để có thêm ý kiến khách quan mà vẫn giữ được sự tôn trọng và tế nhị đối với người ấy. Nếu cách này không đạt hiệu quả, thì trình với cộng đoàn để người có thẩm quyền tối cao xử định.

Việc sửa lỗi cho nhau là bổn phận, một bổn phận của Đức Ái. Điều quan trọng nhất là chúng ta nhắc nhở nhau sống giới luật yêu thương, vì “yêu thương là chu toàn cả lề luật.[2] Thánh Phaolô Tông Đồ còn cho chúng ta một khuôn vàng thước ngọc cụ thể: “Nói sự thật trong đức ái”[3] nếu thiếu một trong hai yếu tố này, thì đều có thể dẫn đến hậu quả tiêu cực, thậm chí rất xấu cho chính mình và những người có liên quan. Mặt khác, có thể ta nể sợ không dám nói sự thật, vì người kia tuy có lỗi, nhưng lại là người kiếm được nhiều tiền cho gia đình, hay đây là người uy thế trong xã hội… ta sợ ảnh hưởng đến sự an toàn của bản thân. Khi đó, ta sẽ phải trả lẽ trước mặt Chúa vì lỗi lầm của người kia.[4]

Khi cậu bé Giêsu tự ý ở lại Đền Thờ làm cha mẹ phải khổ công tìm kiếm, Đức Maria đã rất khéo léo và tế nhị, đồng thời cũng tôn trọng Con mình. Thay vì trách mắng con, Mẹ đã hỏi: “Sao con lại làm thế? Để cha mẹ phải cực lòng tìm con?[5] và lắng nghe Con trình bày lý do. Với các tội nhân, Mẹ đã nhiều lần hiện ra nhắc nhở và thôi thúc con người sám hối trở về, để được hiệp thông với Chúa và Giáo Hội.

SỐNG TIN MỪNG VỚI MẸ:

Noi gương Mẹ Maria, tôi góp ý cách chân thành và tế nhị với người có lỗi.

CẦU NGUYỆN VỚI MẸ:

Lạy Mẹ Maria, xin dạy con biết khiêm tốn nhìn nhận sự bất toàn của mình trước khi góp ý sửa lỗi cho anh chị em, để con đừng xét nét và lên án, nhưng cảm thông trong tình yêu thương chân thành. Nhờ đó, người ấy có thể cảm nhận tình thương và ơn tha thứ của Chúa để thực tâm hoán cải. Amen

Lạy Mẹ Maria Vô Nhiễm Nguyên tội,
Xin cầu cho chúng con hằng chạy đến kêu xin Mẹ.

—————————————————————-

September the 10th 2023

TWENTY-THIRD SUNDAY IN ORDINARY TIME – Year A

Mt 18,15-20

If your brother sins against you …”  (Mt 18,15)

CONTEMPLATE MARY LIVING THE GOOD NEWS

A young mother has taken her little son to the market. The  shop owner’s piece of tofu was mischievously broken by this hyperactive boy whose mother hastily took his hand and apologized to this shop owner. She soon after explained to her son about his wrongdoing: “Tofu belongs to the shop owner who must work hard to make it which was broken by yourself, we thus have to buy that broken tofu for which we compensate him”. The above article has been shared by many people who have commended that young mother for having a very clever way of teaching her son who accordingly recognized his wrongdoing, was aware of apologizing to this shop owner and joyfully amending his mistake.

Today, we have been also taught by Jesus to correct mistakes for each other, instead of ignoring them, when these ones are severe and dangerous for his / her soul salvation and the Church life. We must courageously tell the truth in order that the faulty person recognizes his / her mistake and amends it. But how must we correct a person’s mistake without affecting his / her honor and dignity? First of all, let’s begin by privately and intimately speaking to this person in such a way that he / she really feels our affection for him / her, instead of feeling condemned or excluded.

In family life, parents are responsible for correcting their children’s mistakes; husband and wife have the same responsibility toward each other. Vietnamese people have used the image of “advising while closing the doors” to express the manner of sincere and subtle recommendation, so that parents’ mistakes won’t be realized by their children; when parents even correct their children’s ones which they should also correct in such a subtle way that theirs won’t be known by the others who hence tease or exclude each other. In that context, most people who are faulty usually realize their mistakes and experience that they have been loved and determined to amend themselves.

However, there are also people who don’t accept the amendment due to their self-love and they continue to make mistakes. Jesus taught us to “take one or two others along with you”, it’s not with the aim of causing pressure on the person who is at fault, but of having a more objective opinion and still maintaining the respect and subtlety to him / her. If this way isn’t efficacious, we’ll report to the community so as to be settled by those who have the highest authority.

Correcting mistakes for each other is a duty, a charity one. What is the most important is that we remind each other of living according to the love commandment, because: “Love is the fulfillment of the law[6]. St. Apostle Paul gave us a specific rule which is extremely precious: “Speaking the truth in love[7]; if it lacks either of these two elements, it’ll cause negative consequences which are even very bad toward ourselves and those who are involved. On the other hand, maybe for fear, we daren’t tell the truth, the reason is that in spite of being faulty, but he / she is the one who earns a lot of money for our family, or this is a person of authority in the society, we’re consequently afraid of affecting our own safety. We’ll be then responsible to God because of that person’s fault[8].

When the teenager Jesus stayed himself at the Temple, therefore, His parents had to strenuously seek Him to Whom Mary was very well-spoken, subtle and simultaneously respectful. Instead of scolding Her Son, She asked: “Why have You done this with us? Look, Your father and I have sought You anxiously[9] and She listened to Him Who was presenting His reason. With regard to the sinners to whom Mary appeared many times, for the purpose of prompting human beings to repent and come back, in order to have communion with God and the Church.

LIVE THE GOOD NEWS WITH MARY

Imitating Mary, I sincerely and subtly suggest to the person who has done something wrong.

PRAY WITH MARY

O Mary, teach me to modestly recognise my imperfections before suggesting to others for the correction of their faults, so that I won’t judge and condemn them with whom I’ll sympathize in my sincere love. As a result, they can experience God’s love and forgiveness, in order that they will sincerely repent. Amen.

O Mary conceived without sin
Pray for us who have recourse to You.

 

 

 

[1] X. https://tintucnuocuc.com/mieng-dau-phu-nat-va-bai-hoc-day-con-cuc-thong-thai-cua-nguoi-me-tre-a32263.html

[2] Bài Đọc II, Rm 13,10

[3] X. Ep 4,15

[4] X. Bài đọc I: Ed 33,7-9

[5] Lc 2,48

[6] Second Reading, Rm 13,10

[7] Ep 4,15

[8] First Reading, Ez 33,7-9

[9] Lc 2,48

()

Trả lời

Email của bạn sẽ không được hiển thị công khai. Các trường bắt buộc được đánh dấu *